Wat moet ik kunnen?

Om aan de slag te gaan bij Buurtcoöperatie heb je bovenal natuurlijk overwicht en levenservaring nodig.

Verder kun je:

  • denken en werken op MBO4-niveau,
  • 10 tot 16 uur per week aan de slag,
  • je goed inleven in een ander,
  • goed communiceren,
  • goed reflecteren op het gedrag van de ander en van jezelf,
  • een netwerk opzetten en benutten als dat nodig is,
  • grenzen stellen.

Aanvullend: de inkomsten zijn bijverdiensten voor je, het mag dus niet je hoofdinkomen zijn!

Vragen?

Wat zijn de fiscale consequenties met bijverdienen?

De leden van Buurtcoöperatie maken gebruik van de fiscale regeling rondom pseudo-werknemerschap. Dit is een regeling van de Belastingdienst die het mogelijk maakt om bij te verdienen zonder dienstbetrekking en zonder ondernemer te zijn.

Buurtcoöperatie behandelt de arbeidsverhouding wel alsof het een dienstbetrekking betreft, en houdt loonbelasting, premie volksverzekeringen en bijdrage Zorgverzekeringswet in op de inkomsten.

De regeling is aantrekkelijk als bijverdienste, omdat het je enerzijds de keuze geeft af te zien van pensioenafdracht en anderzijds fiscale vrije vergoedingen kan opvoeren. Hierdoor houd je per saldo netto meer over.

Wie is verantwoordelijk als er iets gebeurt?

Zorginhoudelijk is de zorginstelling waar we voor werken altijd eindverantwoordelijk; de cliënt is in zorg bij de instelling en niet bij de Buurtcoöperatie.

Mocht je een dure vaas omstoten of andere schade veroorzaken; Buurtcoöperatie heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Bij ziekte word je niet doorbetaald.

Welke bijscholing is mogelijk?

De zorggerelateerde kennis die nodig is voor de leden van Buurtcoöperatie wordt aangeboden door Stichting Collegereeks, een onafhankelijk platform voor deskundigheidsbevordering in de zorg.

Daarnaast sluiten we zoveel mogelijk aan bij de scholingsprogramma’s van de instellingen waar we voor werken, zoals medicatietrainingen, omgaan met agressie, etc.

Hoeveel tijd is ermee gemoeid?
Een lid van Buurtcoöperatie werkt meestal tussen de 10 tot 16 uur in de week.
Wie worden mijn collega’s?

De mensen waarmee je samenwerkt in de zorginstelling. En je Buurtcoöperatie-collega’s, natuurlijk!

Deze ontmoet je vaak on the job en bij trainingen, workshops en colleges.

Aanmelden of informatie?

Wat leuk dat je interesse hebt in Buurtcoöperatie!

Als je je hebt aangemeld, nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek met het Buurtcoöperatie-team. Als het van beide zijden bevalt, volgt de papierwinkel: we tekenen een aansluitingsovereenkomst, regelen de fiscale basisgegevens (opting-in) en vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

Vervolgens volgt een kennismaking op de werklocatie en kun je als je wil een dag meelopen. Dan ga je aan de slag! Periodiek wordt de samenwerking geëvalueerd met het Buurtcoöperatie-team: gaat alles goed?

Contact